Σωκράτης σώζει την ζωή του Αλκιβιάδη σε μάχη.
Υπάρχουν πίνακες που αναφέρονται σε φιλοσόφους σε,γλύπτες ,ζωγράφους, λογοτέχνες
οι οποίοι πίνακες αποδεικνύουν το πλήθος
και την ποιότητα των τέκνων της Ελληνικής φυλής τα οποία εδόξασαν την πατρίδα
μας , εδόξασαν τον Ελληνισμό και το σπουδαιότερο προσέφεραν τα πάντα εις τον
ανθρώπινο πολιτισμό. Αυτές οι προσωπικότητες
αναφέρονται σε όλους τους χώρους
όπου εμφανίζεται ο Ελληνισμός . Είτε είναι στη μεγάλη Ελλάδα δηλαδή στην
κάτω Ιταλία είτε είναι στον
Εύξεινο Πόντο είτε είναι στη Μ Ανατολή ,είτε είναι στη βόρεια Αφρική
οπουδήποτε υπήρξαν Ελληνικές πόλεις , εκεί ανεδείχθησαν επιφανείς
προσωπικότητες του πνεύματος. Διακριθήκαμε επίσης και φυσικά είναι σπουδαίο
στην στρατιωτική μας ισχύ στη στρατιωτική μας δύναμη ,στις πολεμικές αρετές,
Χάρη στις οποίες και μόνο επραγματοποιήθη η Ελληνική δόξα για την οποία σήμερα
υπερηφανευόμαστε. Οι προσωπικότητες δεν είναι ο Ισοκράτης ,ο Σωκράτης ο Πλάτων,
όλες αυτές οι πολύ γνωστές φυσιογνωμίες . Υπάρχει ένα πλήθος ανθρώπων που
δυστυχώς στην Ελλάδα ,είναι άγνωστοι και δεν τους γνωρίζουμε περίπου 1500 προσωπικότητες. Και υπάρχουν βιβλία καταγράφουν τι ήταν ο καθένας ,για να
αντιληφθούμε σε γενικές γραμμές εμείς οι
νεοέλληνες ότι πίσω μας υπάρχει ένα παρελθόν ένδοξης Ιστορίας ένα παρελθόν περίλαμπρου πολιτισμού. Το
σπουδαιότερο ανάμεσα σ αυτά είναι αυτό της γυναικείας παρουσίας . Υπήρξαν Ελληνίδες που ήσαν
φιλόσοφοι, που ήσαν ποιήτριες ,που ήσαν ολυμπιονίκες , η κινήστα κόρη του βασιλέως του Αρχιδάμου της Σπάρτης
έλαβε μέρος στους Ολυμπιακούς αγώνες
στην αρματοδρομία και εκέρδισε.
Οι γυναίκες της Σπάρτης σε σχέση με τις γυναίκες των Αθηνών
είχαν πολιτικά δικαιώματα.
Γυμνάζονταν στα γυμναστήρια δεν υπήρχε περίπτωση της
ανυπαρξίας ισότητος μεταξύ Σπαρτιατών
και Σπαρτιατισσών. Αντιθέτως στην Αθήνα η γυναίκα ήτο κάπως περιορισμένη και
εστερείτο πλήρως πολιτικών δικαιωμάτων.
Στην Αθηναϊκή Δημοκρατία η γυναίκα δεν είχε δικαίωμα ψήφου, ενώ στη Σπάρτη είχε
δικαίωμα ψήφου και μετείχε σε όλες τις πολιτικές διαδικαστικές και βέβαια το
σύστημα της Σπάρτης το οποίο το έχουμε υποτιμήσει είναι ένα τέλειο πολιτειακό σύστημα με τους δύο
βασιλείς με τους 5 εφόρους και
Με την Απέλα δηλαδή την Σπαρτιατική εκκλησία του Δήμου.Οι
Σπαρτιάτες με τη νομοθεσία του Λυκούργου και άλλες νομοθεσίες είχαν επιτύχει να
εμφυσήσουν στον λαό όχι μόνο ένα ηρωικό ήθος το οποίο θαυμάζουμε «το Λακωνίζειν
εστί φιλοσοφείν» τρόπος του συνδιαλέγεστε ο οποίος εβασίζετο στην ολιγολογία
και στη σύνθεση, αλλά είχαν επιτύχει να έχουν μία κοινωνία ιεραρχημένη η
οποία επειδή ήτο ιεραρχημένη επικρατούσε
και η πειθαρχία. Πειθαρχία σημαίνει άρχω διοικώ δηλαδή δια της πειθούς .Έχω
πείσει τους άλλους εγώ να διοικώ και οι άλλοι να υπακούουν η πειθαρχία δεν
είναι δουλοπρέπεια δεν είναι δουλικότητα απεναντίας είναι αρετή.Ως αναφορά για
τη Λακωνία το λακονίζειν η Λακωνία όπως ονομάζετο ο τρόπος ομιλείν περιείχε την
απαγόρευση παντός περιττού . Έπρεπε να πεις όσα ακριβώς έπρεπε να πεις τίποτα
παραπάνω, να εκφράζεις τα νοήματά σου με λίγες λέξεις. πχ όταν ο βασιλεύς Πύρος απείλησε ότι θα κατέβει
στη Σπάρτη ,είπε αν κατέβω θα σας καταστρέψω αν
αν κτλ οι Λάκωνες του απήντησαν
με μια λέξη ΕΑΝ. Έχουμε υπόδειγμα Λακωνικού τρόπου του εκφράζεσθε σε μια διαταγή την οποία βρήκαμε και η οποία
μνημονεύεται στην ιστορία όταν κατεστράφη ο Σπαρτιατικός στόλος από τους
Αθηναίους ο Μύνδαρος ο ναύαρχος νικήθηκε από τον Αλκιβιάδη και σκοτώθηκε
διέφυγε ένα πλοίο μόνο με τον αρχιεπιστολέα του στόλου ονόματι Ιπποκράτη αυτός
έγραψε την αναφορά του η οποία ήτο μια στρατιωτική αναφορά η οποία ήτο σύντομος
σαφής και πλήρης σε 4 στίχους ο
Αλκιβιάδης καταδίωξε την τριήρη του Ιπποκράτη τη συνέλαβαν και πήραν την
αναφορά και η οποία μνημονεύεται στα ιστορικά βιβλία . Η αναφορά ήτο «έρρει τα
κάλα» κατεστράφησαν τα πλοία ,Μίνδαρος απεσσύα πεινώτι τωνδρες , οι άνδρες
πεινούν ,τι χρη δραν τι πρέπει να κάνω.
Μέσα σε δυό σειρές περιέγραψε ποια ήτο η κατάσταση ποια είναι τώρα και ζητούσε
οδηγίες.Οι δε γυναίκες είχαν υψηλό εθνικό φρόνημα όπως :
Η Αργυλεωνίς μητέρατου Σπαρτιάτη Βρασίδα όταν της είπαν για τον νεκρό γιο της,ρώτησε αν πέθανε γενναία και όταν οι Θράκες της είπαν πως κανείς άλλος δεν είναι σαν κι αυτόν απάντησε «ξένοι δεν ξέρετε τους Σπαρτιάτες… ο Βρασίδας είναι βέβαια γενναίος , αλλά η Σπάρτη έχει πολλούς γενναιότερους από εκείνον.
Η Δαματρία , όταν έμαθε ότι ο γιος της δείλιασε και ήταν ανάξιος του εαυτού της , μόλις γύρισε τον σκότωσε γράφοντας στο μνήμα του «Τον παραβάτη των νόμων σκότωσεη μητέρα του Λακεδαιμόνια τον Λακεδαιμόνιο.
Υπήρχαν και φιλόσοφοι , υπήρχαν και ποιητές στη Σπάρτη διότι την
Η Αργυλεωνίς μητέρατου Σπαρτιάτη Βρασίδα όταν της είπαν για τον νεκρό γιο της,ρώτησε αν πέθανε γενναία και όταν οι Θράκες της είπαν πως κανείς άλλος δεν είναι σαν κι αυτόν απάντησε «ξένοι δεν ξέρετε τους Σπαρτιάτες… ο Βρασίδας είναι βέβαια γενναίος , αλλά η Σπάρτη έχει πολλούς γενναιότερους από εκείνον.
Η Γοργώ
Όταν ο Αρισταγόρας ο Μιλήσιος επισκέφθηκε τον πατέρα της και τον καλούσε σε πόλεμο για την προάσπιση των Ιώνων και του υποσχέθηκε πολλά χρήματα, του είπε: Πατέρα αυτός ο ποταπός ξένος θα σε διαφθείρει αν δεν τον διώξεις αμέσως
Υπήρχαν και φιλόσοφοι , υπήρχαν και ποιητές στη Σπάρτη διότι την
είχαν δυσφημίσει ότι δεν »είχε
πνευματικό βίο είχε μόνο
στρατιωτικό βίο , λάθος είχε και πνευματικό βίο και μάλιστα πλούσιο πνευματικό
βίο ο Κινέτον ήτο ποιητής και μόνο ένα ποιημά του τα οιδηπόδια είχε 6.600 στίχους , ο Γώγος ήτο
φιλόσοφος , η μεγαλοστράτη ήτο ποιήτρια , η μύϊα ήτο και αυτή ποιήτρια ,
Σόσηλος οποίος έγραψε μία πλήρη Ιστορία της Ιταλίας εκείνης της εποχής , γιατί η Ιταλία και το
όνομα είναι Ελληνικό διότι μία από τις θυγατέρες του Θεμιστοκλέους ονομάζετο
Ιταλία. Ο Σωκράτης είναι μία
ανεπανάληπτη προσωπικότητα είναι ένας
άνθρωπος ο οποίος έζησε μία ταραχώδη εποχή διότι ήκμασε κατά την περίοδο του
Πελοποννησιακού πολέμου και ο οποίος καθίσταται επίκαιρος τώρα που έχουμε στη
σύγχρονη Ελλάδα το πρόβλημα των
φυγοστράτων .ιδρυτής της Εννοιοκρατίας , θεμελιωτής των καθολικών ορισμών των
κρίσεων και των συλλογισμών .Ο Σωκράτης επίστευε στην πατρίδα και οσάκις του
εδόθη η ευκαιρία επολέμησε υπερ αυτής.
Γνωρίζουμε από τα Ιστορικά βιβλία και από τις αφηγήσεις του
Πλάτωνος ,ξενοφώντος και άλλων ότι έλαβε μέρος το 432πχ στην εκστρατείας των
Αθηναίων εναντίον της Ποτίδαιας εκεί που σήμερα είναι στη Χαλκιδική η νέα
Ποτίδαια.Αυτή ήτο μια πόλη η οποία είχε ιδρυθεί τον 6ον πχ αιώνα εν
συνεχεία επεκτήθη από τους Κορινθίους και μετείχε στη Αθηναϊκή συμμαχία
,εποικίσθη από την Αθηναϊκή συμμαχία και
μετά από μια διετία πολιορκίας την κατέλαβαν οι Αθηναίοι.Στην πολιορκία αυτή
είχε λάβει μέρος και
ο Σωκράτης.Αναφέρεται μάλιστα ότι σε μια σφοδρή μάχη τραυματίστηκε
ο Αλκιβιάδης και ο Σωκράτης τον υπερασπίστηκε μαχόμενος και του έσωσε τη ζωή. Εν
συνεχεία όταν έδιναν τα παράσημα τα
λεγόμενα αριστεία της εποχής εκείνης έδιναν στον τραυματία αξιωματικό Αλκιβιάδη και ο οποίος τους είπε αυτό να το
δώσετε στον Σωκράτη όμως ο Σωκράτης το αρνήθηκε διότι δεν ήθελε και πάντα
απέφευγε τις μεγάλες διακρίσεις.
Εσωσε λοιπόν τότε την
ζωή του Αλκιβιάδη μετά από 8 χρόνια, ο Αλκιβιάδης τον υπερασπίσθηκε διότι μετά
8 χρόνια δηλαδή το 424πχ στο δήλιο έγινε μία μεγάλη μάχη μεταξύ Θηβαίων και Αθηναίων,
οι Θηβαίοι κατενίκησαν τους Αθηναίους σκοτώθηκαν 1000 Αθηναίοι μεταξύ των
οποίων και ο Στρατηγός τους Ιπποκράτης ο οποίος ήτο ανιψιός του Περικλέους.Κατά
την υποχώρηση οπισθοχωρούσε μαζί με τον Στρατηγό Λάπιτα και ο Σωκράτης τους
συνάντησε έφιππος μαζί με την ακολουθία του ο Αλκιβιάδης και δεν τους
ξεπέρασε αλλά έμεινε και αγωνίστηκε μαζί
τους. ΤΟ Δήλιο είναι το σημερινό Δήλεσι όπου οι Ίωνες της Δήλου είχαν ανεγείρει
έναν ναό του Δηλίου Απόλλωνος . Αργότερα το 422πχ έγινε μία άλλη μάχη στην
Αμφίπολη πάνω στη Μακεδονία εκεί ο Σπαρτιάτης Βρασίδας με είλωτες και
μισθοφόρους ενίκησε τους Αθηναίους και εφόνευσε και τον αρχηγό τους τον Κλέωνα
αλλά και ο ίδιος ο Βρασίδας εφονεύθει .Τρεις φορές που ο Σωκράτης εκλήθη από
την πατρίδα να πολεμήσει δεν προσεκόμισε κάπιο χαρτί γιατρού ότι είναι τρελός , αλλά
παρουσιάστηκε και επολέμησε.Πιστός στον αρχαίο πολεμικό όρκο ,
Που λέει : ου καταισχυνώ όπλα τα ιερά και την πατρίδα θα την
παραδώσω μεγαλύτερη και ενδοξότερη. υπάρχει και η φράση «δεν θα εγκαταλείψω τον
παραστάτη τον οποίο έχω δίπλα»
Ο Σωκράτης δεν έβγαινε από την Αθήνα δεν του άρεσαν τα ταξίδια μια φορά
πήγε στους Δελφούς και στον Ισθμό.Δεν πήγαινε και έξω από την Αττική διότι
έλεγε δεν θα ωφεληθώ τίποτα βλέποντας τα δένδρα.Ακολουθούσε τον τρόπο ζωής που
είχαν οι φιλόσοφοι πήγαινε στους χώρους όπου εγένοντο συναντήσεις, λογομαχίες ,
διαλέξεις
συνομιλίες, αναλύσεις
επί σοβαρών θεμάτων. Οι χώροι που εγένοντο όλα αυτά ήσαν η αγορά εκ του ρήματος
αγείρω που θα πει συγκεντρώνω άγειρις
λέγεται στα αιολικά και στα Ιωνικά αγορεί η αγορά δεν ήταν ένας χώρος να πωλούν πράγματα όχι, ήταν ένα
συγκρότημα κτιρίων με μεγαλοπρεπή οικοδομήματα με ναούς, με αγάλματα, με
στοές,με αίθουσες,ψυχαγωγίας , διαλέξεων, με μεγάλες πλατείες όπου
συγκεντρώνονταν ο κόσμος
εκεί
σύχναζαν και μικροπωλητές ,μετέπειτα έγιναν και μαγαζιά και πήρε την έννοια τη
σημερινή.Η αγορά ευρίσκετο εκεί που είναι σήμερα το Μοναστηράκι .Πήγαινε λοιπόν
στην αγορά ο Σωκράτης και συζητούσε είτε με όσους συναντούσε ,είτε με
συναντήσεις που κανόνιζαν οι φίλοι του, μετά ήταν και τα γυμνάσια που ήταν : το
λύκειο το ποίο ανευρέθη και είναι στο σημείο της Ριζαρείου Σχολής, ήταν το
κυνόσαργες στο κυνοσάργος προς τιμήν του
Ηρακλέα όπου σύχναζε ο Θεμιστοκλής ήτο και η ακαδήμια ή Ακαδημία εκ του
ονόματος του ήρωος ακαδήμου όπου ήσαν οι
κήποι και εγένοντο οι συζητήσεις ο Κίμων είχε φροντίσει για τη δενδροφύτευση
και για να εμπνέονται οι φιλόσοφοι από το κόσμιο
περιβάλλον.Είχαμε και τις σχολές μόνο στην Ελλάδα και πουθενά αλλού στον
κόσμο δεν υπήρχαν φιλοσοφικές σχολές, ρητορικές σχολές και όλων των επιστημών
σχολές.Σχόλη σημαίνει ανάπαυση δεν κάνω εργασία χειρονακτική,στην ανάπαυση
συζητούσαν σοβαρά θέματα και ανεβάζαν τον πολιτισμό και εκείνοι οι οποίοι εργάζονταν ασχολούνταν –ασχολία, έτσι μόνο
στα Ελληνικά υπάρχει το στερητικό α με μία ενεργητική πράξη,ασχολούμαι σημαίνει
ότι κάνω κάτι ενώ με το στερητικό α θα έπρεπε να σημαίνει κάτι που δεν ΄κανω,
αυτό υπάρχει μόνο στα Ελληνικά. Μετά από τις σχολές είχαμε τα συμπόσια,
διοργανώνονταν τα συμπόσια όπου σήμερα έχει αναπτυχθεί η φιλοσοφία το
περισσότερο στις συζητήσεις στα συμπόσια,βεβαίως και στις φιλοσοφικές σχολές
αλλά στα συμπόσια .ΠΗΓΗ: Κ.Πλεύρης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου